Har du funderat kring hotellstjärnor? Vad gör ett hotell 1-stjärnigt och ett annat 3-stjärnigt? Vill du veta mer om hur det fungerar? Här går vi igenom grunderna och ger några exempel.
Olika system i olika länder
Visst vore det praktiskt om alla hotell i hela världen använde samma stjärnsystem, men så är inte fallet. Globalt finns många olika typer av graderingssystem och det är heller inte alltid just stjärnor används som symboler, dock är skalan 1–5 mest förekommande. En annan vanlig missuppfattning är att alla hotell måste ha en stjärngradering, men så är det inte heller utan reglerna skiljer sig mellan olika länder.
Vad gäller i Sverige?
I Europa finns en mängd olika graderingssystem, eller klassificeringssystem av hotell som det även kallas. För att krångla till det ytterligare har vissa länder till och med olika graderingssystem i olika delar av landet. Sedan 2009 finns dock en gemensam klassificering för 17 länder i Europa, däribland Sverige, Danmark och Tyskland. Efter önskemål från EU om ett gemensamt system bildades Hotelstars Union för att skapa ett gemensamt system för hotellstjärnor. Det betyder att det numera är lite enklare att förstå när du bokar hotell i något av dessa länder (Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Belgien, Danmark, Grekland, Liechtenstein, Schweiz, Österrike, Tyskland, Åland och Sverige). I Sverige är det Visita som är den så kallade officiella medlemmen i Hotelstars Union och som även utför de kontinuerliga hotellinspektionerna som ligger till grund för graderingen. Majoriteten av hotell i Sverige är med i Visita även om det är frivilligt.
Vad går hotellstjärnor ut på?
Hotelstars Union använder också skalan 1–5 hotellstjärnor och systemet har kriterier som måste uppfyllas för att få stjärnklass samt kriterier för att uppnå olika ett visst antal stjärnor på skalan. Totalt finns 270 kriterier! Systemets huvudsakliga uppgift är att redovisa vilket utbud ett hotell har. Underhållsstandard, möblers kvalitet och helhetsintryck bedöms också. Många av kriterierna handlar om tillgänglighet, restaurang, öppettider, konferenslokaler och rummens standard och faciliteter så som privat badrum jämfört med delat badrum och extra service så som skoputs. Systemet ger alltså en god objektiv bild av vad du kan förvänta dig. Nedan listar vi några exempel på vad du kan förvänta dig för utbud på olika hotell.
Exempel hotell med 1 stjärna
- Möjlighet till väckningsservice
- Frukostservering
- Tillträde dygnet runt
- Mestadels gemensamma badrum
Exempel hotell med 2 stjärnor
- 40% eller mer av rummen har eget badrum och TV på rummet
- Rummen har tvål, duschkräm, sänglampa och badlakan
Exempel hotell med 3 stjärnor
- Reception tillgänglig minst 14h/dygn
- Rummen har privat badrum och hårtork, TV samt möjlighet till internetuppkoppling
- Hiss
Exempel hotell med 4 stjärnor
- Internet tillgängligt i rummen
- Hotellet bemannat dygnet runt
- Receptionen bemannad minst 16h/dygn
- Bar på hotellet, öppet minst 6 dagar i veckan
- Restaurang på hotellet, öppet för middag minst 6 dagar i veckan
Exempel hotell med 5 stjärnor
- Reception bemannad dygnet runt
- Restaurang på hotellet, öppet för lunch och middag 7 dagar i veckan
- Bar på hotellet, öppet 7 dagar i veckan
- Minibar
- Extra toalettartiklar på rummen
- Bagage- och strykservice
Smaken är som baken
Så vad gör ett 3-stjärnigt hotell 3-stjärnigt? Som du märker är det många kriterier som utgör de olika stjärnklasserna. Som i andra fall är det ofta svårt att objektivt bedöma till exempel servicenivå eller känsla på ett hotell. Klassificeringssystemet ger däremot en god objektiv bild av vad du kan förvänta dig för utbud på hotellet. Det är därför inte dumt att titta på andra gästers recensioner även om andras bedömningar och betyg inte är en garanti för att du kommer tycka likadant. Om du uppskattar andras recensioner, glöm inte att själv recensera hotell efter ditt besök. Vill du veta mer om vad andra tycker? Här kan du läsa om våra fem bäst recenserade hotell.